ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΦΛΑΟΥΤΙΣΤΕΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΣΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΟΡΩΝΗΣ

Φλαουτίστες Μεταπτυχιακού στο Φεστιβάλ Κορώνης

Οι φλαουτίστες Κατερίνα Παντελέων και Μαρία Παχνιστή, απόφοιτες του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και φοιτήτριες του Μεταπτυχιακού Προγράμματος «Ερμηνεία της Έντεχνης Μουσικής», μαζί με τη συνδρομή της πιανίστας Κατερίνας Λιάτα, απόφοιτης επίσης του ΤΜΣ, παρουσίασαν το Σάββατο 24 Σεπτεμβρίου 2022 στο Φεστιβάλ Κορώνης (www.koronifestival.gr<http://www.koronifestival.gr/>), το πρόγραμμα «Flûte Fantastique» με αντιπροσωπευτικά έργα του ρομαντικού και ιμπρεσιονιστικού ρεπερτορίου για φλάουτο και πιάνου.
 
Flûte Fantastique: Ένα φανταστικό μουσικό ταξίδι από την Αυστροουγγαρία του τέλους του 19ου έως το Παρίσι των αρχών του 20ού αι, με έργα των Doppler, Saint-Saëns, Bizet, Fauré, Satie, Gaubert για Φλάουτο & Πιάνο. Ποιμενικές ουγγρικές μελωδίες, φανταστικές διηγήσεις, όνειρα και αναμνήσεις συμπλέκονται και δημιουργούν μια πανδαισία ηχοχρωμάτων και συναισθημάτων σε ένα νοσταλγικό μουσικό ταξίδι που φέρνει το παρελθόν στο παρόν σε έναν χώρο που ξυπνά αναμνήσεις μιας άλλης εποχής.
 
 
 
—————————
Πρόγραμμα
 
 
Franz Doppler (1821-1883)
Fantaisie pastorale hongroise op.26
για φλάουτο και πιάνο, 1870
 
Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Romance op.37
για φλάουτο και πιάνο, 1871
 
Erik Satie (1866-1925)
Gymnopédie no.1 (Lent et douloureux)
σε διασκ. για φλάουτο και πιάνο, 1888
 
Philippe Gaubert (1879-1941)
Madrigal
για φλάουτο και πιάνo, 1908
 
Gabriel Fauré (1845- 1924)
Après un rêve op.7, no.1
σε διασκ. για φλάουτο και πιάνο, 1877
 
Georges Bizet (1838-1875) | François Borne (1840-1920)
Carmen Fantasie Brillante
για φλάουτο και πιάνο, 1875
 
 
 
 
—————————
Σχετικά με τα έργα
 
Franz Doppler (1821-1883) - Fantaisie pastorale hongroise op.26, 1870
Ο Albert Franz Doppler ήταν ένας από τους σπουδαιότερους φλαουτίστες του 19ου αι. Γεννημένος σε οικογένεια με μουσικό υπόβαθρο ασχολήθηκε από πολύ νωρίς με τη μουσική παίζοντας φλάουτο και συνθέτοντας, ενώ με τον κατά τέσσερα χρόνια μικρότερο αδερφό του Carl, επίσης φλαουτίστα και συνθέτη, περιόδευαν σε όλη την Ευρώπη δίνοντας συναυλίες ως ντούο φλάουτου. Η Ποιμενική Ουγγρική Φαντασία γράφτηκε αρχικά για δύο φλάουτα και πιάνο, πιθανότατα για να παιχτεί σε κάποια από αυτές τις περιοδείες. Ωστόσο, τελικά το έργο μεταγράφτηκε για φλάουτο και πιάνο, ενώ υπάρχει και η εκδοχή για φλάουτο και ορχήστρα. Λαϊκές ουγγρικές μελωδίες είναι διάσπαρτες σε όλο το έργο και συμπλέκονται αρμονικά με υφολογικά στοιχεία της περίφημης γαλλικής σχολής του φλάουτου. Η μελαγχολική αυτοσχεδιαστική μελωδία της έναρξης δίνει τη σκυτάλη σε δεξιοτεχνικά περάσματα που αυξάνουν συνεχώς την ένταση και την ταχύτητα για να οδηγήσουν με χορευτική διάθεση στο μεγαλειώδες κλείσιμο του κομματιού.
 
Camille Saint-Saëns (1835-1921) - Romance op.37, 1871
O Camille Saint-Saëns ήταν Γάλλος συνθέτης, μαέστρος και πιανίστας της ρομαντικής περιόδου. Ανάμεσα στα πιο γνωστά του έργα συγκαταλέγονται το Καρναβάλι των ζώων, η Εισαγωγή και Rondo Capriccioso, το Danse Macabre. Η Romance του για φλάουτο και πιάνο χαρακτηρίζεται από τη μείξη μιας κομψής μελαγχολίας με τη λαμπρότητα της φόρμας ενός lied. Πρωτοπαρουσιάστηκε το 1872 στην αίθουσα Pleyel του Παρισιού από τον θρυλικό Γάλλο φλαουτίστα Paul Taffanel, συνοδεία του ίδιου του συνθέτη στο πιάνο. Το 1878 ο Saint-Saëns μετέγραψε το έργο για φλάουτο και ορχήστρα. Και στις δύο εκδοχές της, η Romance έχει καθιερωθεί στο βασικό ρεπερτόριο του φλάουτου.
 
Erik Satie (1866-1925) - Gymnopédie no.1 (Lent et douloureux), 1888
Γάλλος συνθέτης και πιανίστας, ο Erik Satie σπούδασε στο Κονσερβατόριο του Παρισιού, ωστόσο όντας μέτριος σπουδαστής δεν κατάφερε να αποφοιτήσει με δίπλωμα. Τη δεκαετία του 1880 εργάστηκε ως πιανίστας σε καμπαρέ στη Μονμάρτη και άρχισε να συνθέτει κυρίως έργα για πιάνο. Οι Γυμνοπαιδίες, ένας κύκλος τριών συνθέσεων για πιάνο είναι το πιο γνωστό από τα έργα του. Πρόκειται για τρία ιδιαίτερα ατμοσφαίρικα κομμάτια (Lent et douloureux, Lent et triste, Lent et grave), με κοινό θέμα και δομή.
 
Philippe Gaubert (1879-1941) - Madrigal, 1908
Όντας σπουδαίος φλαουτίστας και δάσκαλος των αρχών του 20ού αι., ο Philippe Gaubert διαδέχτηκε τον δάσκαλό του Paul Taffanel στο Κονσερβατόριο του Παρισιού αφήνοντας σπουδαία παρακαταθήκη. Ως συνθέτης, συνέθεσε ποικίλα έργα οργανικής, ορχηστρικής και φωνητικής μουσικής, εξέχουσα ωστόσο θέση στην εργογραφία του κατέχουν τα έργα για φλάουτο. Υφολογικά ενστερνίζεται πολλές από τις καινοτομίες των Franck, Ravel και Debussy. Στο Madrigal (= μαδριγάλι, είδος κοσμικής, πολυφωνικής, φωνητικής μουσικής που άνθισε την εποχή της Αναγέννησης) ο Gaubert χρησιμοποιεί δεξιοτεχνικά την χρωματική αρμονία και δημιουργεί με οικονομία μέσων αλλά πηγαία εκφραστικότητα ένα σύντομο μουσικό κομψοτέχνημα που αποπνέει μια αίσθηση ηρεμίας και γαλήνης.
 
Gabriel Fauré (1845- 1924) - Après un rêve op.7, no.1, 1877
Συνθέτης, οργανίστας, πιανίστας και δάσκαλος, o Gabriel Fauré ήταν μία από τις κορυφαίες μουσικές προσωπικότητες της ρομαντικής γαλλικής μουσικής. Το μουσικό του ύφος επηρέασε πολλούς συνθέτες του 20ού αιώνα. Μεταξύ των πιο γνωστών έργων του συγκαταλέγονται τα Pavane, Requiem, Sicilienne, Νυχτερινά για πιάνο, καθώς και τα τραγούδια Après un rêve και Clair de lune. Στο Après un rêve (Μετά από ένα όνειρο) περιγράφεται μια ονειρική, ερωτική απόδραση μακριά από τη γη, «προς το φως». Ωστόσο, με το ξύπνημα, ο ονειροπόλος λαχταρά να επιστρέψει στη «μυστηριώδη νύχτα» και στο εκστατικό ψέμα του ονείρου του. Το κείμενο του τραγουδιού βασίζεται σε ένα ανώνυμο ιταλικό ποίημα, ελεύθερα προσαρμοσμένο στα γαλλικά από τον Romain Bussine.
 
Georges Bizet (1838-1875) & François Borne (1840-1920), Carmen Fantasie Brillante, 1875
Ο François Borne διετέλεσε φλαουτίστας στην Ορχήστρα του Grand Théâtre του Bordeaux και καθηγητής στο Κονσερβατόριο της Τουλούζης, ενώ συνέθεσε και έργα για φλάουτο. Είναι γνωστός για τις τεχνικές βελτιώσεις που έκανε στο σύστημα Boehm (τον μηχανισμό) του φλάουτου. Περίφημο είναι επίσης το κομμάτι του Fantasie Brillante πάνω σε θέματα από την όπερα Carmen του Georges Bizet. Πρόκειται για έργο μεγάλων τεχνικών απαιτήσεων που έχει καθιερωθεί ως βασικό του φλαουτιστικού ρεπερτορίου της ρομαντικής περιόδου.
 
 
 
—————————
Βιογραφικά
 
 
Μαρία Παχνιστή • φλάουτο
Είναι αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας και του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (ΤΜΣ) του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), καθώς και τελειόφοιτη του μεταπτυχιακού προγράμματος «Ερμηνεία της Έντεχνης Μουσικής» του ΤΜΣ (ειδίκευση: φλάουτο, τάξη Ναταλίας Γεράκη) του ΕΚΠΑ. Είναι επίσης διπλωματούχος φλάουτου του Ορφείου Ωδείου Αθηνών (τάξη Δημήτρη Φωτόπουλου). Έχει συμπράξει με ποικίλα μουσικά σχήματα και
οργανισμούς, μεταξύ άλλων με την Εθνική Λυρική Σκηνή και την Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων. Υπήρξε συνεργάτιδα του συνθέτη Νίκου Μαμαγκάκη, συμμετέχοντας σε πολλές δισκογραφικές παραγωγές και συναυλίες (Ιανός, Ηράκλειο Κρήτης, Αρχαιολογικός χώρος Φαιστού, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών). Έχει αναπτύξει πολυετή διδακτική δραστηριότητα ως καθηγήτρια φλάουτου σε Μουσικά Σχολεία (Τρίπολης, Σπάρτης, Λαμίας) και ωδεία (Εθνικό Ωδείο Σπάρτης, Εθνικό Ωδείο Γλυφάδας, Σύγχρονο Κορινθιακό Ωδείο). Τελεί μόνιμη καθηγήτρια φλάουτου στο Μουσικό Σχολείο Καλαμάτας.
 
Κατερίνα Παντελέων • φλάουτο
Είναι απόφοιτος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (ΤΜΣ) του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) και μεταπτυχιακή φοιτήτρια του μεταπτυχιακού προγράμματος «Ερμηνεία της Έντεχνης Μουσικής» του ΤΜΣ (ειδίκευση: φλάουτο, τάξη Ναταλίας Γεράκη). Είναι κάτοχος διπλώματος φλάουτου (τάξη Παναγιώτη Δράκου), πτυχίου πιάνου (τάξη Λίντας Λεούση) και πτυχίου ειδικού αρμονίας (τάξη Μαρίας Φιλιππάκη) από το Ωδείο "Λίντα Λεούση". Έχει επίσης εξειδικευτεί στα μουσικοπαιδαγωγικά συστήματα για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας (επιμ. Δέσποινα Ματθαιοπούλου). Είναι μέλος και διδάσκει φλάουτο στη Φιλαρμονική Λουτρακίου, με την οποία έχει εμφανιστεί σε πολυάριθμες συναυλίες στην Ελλάδα και το εωτερικό. Έχει μεταξύ άλλων συμπράξει με την Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων και την Ορχήστρα Αρσακείων Σχολείων σε συναυλίες στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Εργάζεται στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Τελεί καθηγήτρια μουσικής στο Μουσικό Σχολείο Κορίνθου.
 
Κατερίνα Λιάτα • πιάνο
Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος του Master of Arts/Piano Performance του University of Indianapolis (τάξη καθ. Άλλας Χαλάψη) και του μεταπτυχιακού «Μουσική Ερμηνεία Πιάνου» (τάξη καθ. Λάμπη Βασιλειάδη) του Ιονίου Πανεπιστημίου. Περαιτέρω σπουδές ολοκλήρωσε στην École Normale de Musique de Paris "Alfred Cortot" (τάξεις καθ. Ναταλίας Μιχαηλίδου και Cécile Hugonnard-Roche) και στο Conservatoire Municipal de la Ville de Paris "Claude Debussy" (Πιάνο, Συνοδεία Πιάνου, Μουσική Δωματίου, τάξεις καθ. Jean-Louis Caillard και Jean-François Hatton). Συμμετείχε ενεργά σε πολυάριθμα masterclasses, ηχογραφήσεις και συναυλίες στην Ελλάδα και
το εξωτερικό, συμπράττοντας με τις Academie des Jeunes Solistes/Mézin, Αθηναϊκή Συμφωνική Ορχήστρα Νέων, Ορχήστρα Mobile (και τη σοπράνο Σόνια Θεοδωρίδου), Ορχήστρα Νέων Ψυχικού, Φιλαρμονική Ορχήστρα Κραϊόβας και Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ.